Com portaries a l’aula el documental A las mujeres de España. María Lejárraga? #CinedUA
Per a portar a l'aula de primària aquest documental s'hauria de començar amb una xicoteta contextualització històrica. S'haurà d'explicar que el documental tracta sobre una dona anomenada María Lejárraga que va viure fa molt de temps a Espanya. Aquesta dona és una figura destacada al nostre país a principis del segle XX. Ella va ser escriptora, feminista i esposa del dramaturg Gregorio Martínez Sierra. A més, cal fer un especial èmfasi en el fet que inicialment escrivia sota el nom del seu espòs, i que més tard va reclamar la seua pròpia identitat literària.
Seguidament, caldrà destacar els seus assoliments com la seua contribució a la literatura i el seu paper en la lluita pels drets de les dones. Per a això podrem utilitzar exemples concrets i, si és possible, mostrar extractes dels seus escrits adaptats per a l'edat de les xiquetes i elss xiquets.
Una vegada finalitzat el documental, serà de vital importància obrir un torn de preguntes obertes perquè l'alumnat facen qüestions o incerteses del que acaben de veure. Això ens pot generar discussions interessants i permetre'ns abordar qualsevol inquietud que tinguen.
Al cap i a l’últim, podem fer una activitat com és un clar exemple el de dibuixar escenes de la vida de María Lejárraga o, fins i tot, escriure xicotetes històries inspirades en el seu treball, fent protagonistes a dones de la seua casa, és a dir, a la seua mare, germana, àvia, tia...
Per a rematar la sessió, hem de crear-los la curiositat amb connexions de temes actuals, posant en relleu amb les idees d'igualtat i apoderament de les dones que defensava María Lejárraga. També, caldrà parlar sobre la importància de la igualtat de gènere i com tots podem contribuir a un món més just.
De quina manera es lliga amb la Didàctica de les Llengües i la Literatura?
Aquest documental es pot vincular de manera significativa amb la Didàctica de les Llengües i la Literatura en un entorn educatiu.
En primer lloc, se centra en la vida de María Lejárraga i brinda l'oportunitat de desenvolupar habilitats lingüístiques. Es poden utilitzar extractes del seu treball per a millorar la comprensió lectora i estimular el debat sobre l'ús del llenguatge en diferents contextos històrics.
En segon lloc, ho podem vincular mitjançant l'exploració dels gèneres literaris, ja que podem presentar als estudiants gèneres com el drama, la ficció i la poesia i discutir com les seues obres contribueixen a la diversitat de la literatura.
Un altre cas seria el context històric-social, el qual ens proporciona un context històric i social fascinant en estudiar la seua vida, pel fet que les i els estudiants poden comprendre millor la connexió entre la literatura i l'entorn en el qual va tindre lloc.
A tall de cloenda, crec que dues claus molt importants són: la promoció de la igualtat de gènere i la creativitat literària. En primer terme, el cinema documental pot ser una eina poderosa per a abordar les qüestions de gènere en l'ensenyament de la llengua i la literatura. Poden participar en debats sobre com les dones han enfrontat desafiaments històrics en la literatura i com les seues contribucions influeixen en la forma en què entenem la literatura hui. I, en últim terme, ens permet l'expressió de la creativitat per crear els seus propis contes, poemes i, addicionalment, obres de teatre inspirades en els temes i l'estil literari de Lejárraga.
Es possible investigar a propòsit de les dones en España?
Per descomptat, les investigacions sobre les dones en el nostre país són un quefer molt interessant i instructiu. Es pot explorar temes que van des de dones notables en la història fins a temes contemporanis relacionats amb la igualtat de gènere.
Per a començar podem iniciar les nostres investigacions amb les dones en la història d'Espanya; els moviments feministes; les artistes, les escriptores i altres figures culturals; els rols de les dones en la societat actual i la seua evolució al llarg del temps; les dones en les ciències; la literatura feminista, en l'àmbit estatal o mundial; etc.
Queda molt per dir?
Encara que algunes escriptores espanyoles del segle XX han obtingut reconeixement, encara queda molt per explorar i ressaltar les seues aportacions. Moltes d'elles han sigut eclipsades pels seus contemporanis masculins i les seues obres menys conegudes mereixen una atenció renovada. El context històric i social de l'Espanya del segle XX, marcat per la Guerra Civil i la dictadura franquista, va tindre un profund efecte en aquests escriptors.
Una anàlisi en profunditat de les seues obres pot proporcionar una comprensió més àmplia de la relació entre la literatura i els esdeveniments polítics. Altrament, el seu paper central en el moviment feminista no ha sigut plenament explorat, i el seu activisme i els seus escrits feministes proporcionen una valuosa visió del desenvolupament del feminisme espanyol. Les xarxes interpersonals i literàries en les quals van participar també són àrees d'investigació fructíferes que poden llançar llum sobre la col·laboració i el suport mutu d'aquestes dones.
En última instància, una avaluació més exhaustiva de la recepció crítica, l'impacte en l'educació i els estudis comparatius d'aquestes escriptores contribuiran a una comprensió més completa del seu llegat i impacte en la cultura i la literatura llatinoamericanes del segle XX.
Gràcies, Héctor. ¿Dónde has encontrado estas imágenes? Las dos últimas me parecen muy interesantes para ampliar el conjunto de referencias que tenemos sobre la DLL y demás artes. Felicitats.
ResponderEliminar